viernes, 5 de septiembre de 2014

Cinco momentos d'Asturies y una entruga final

1) Facía galanes el sieglu VIII y na Batalla de Cuadonga entama con Pelayu'l biltu d'un nuevu reinu. El so fíu, Favila, muerre según les versiones oficiales, nel alcuentru con un osu. El so cagüercu na ilesia de la Santa Cruz, enriba un dolmen, fálanos del aniciu d'una nueva época u lo indíxena y lo feudal tresnen el formientu d'un pueblu históricu: l'asturianu. 

2) El Reinu d'Asturies espolleta y con elli la identidá nacional asturiana echa raigaños naquelles dómines. Naz l'Arte Asturianu con monumentos que lleguen a güei. Igüense xoyes que formen anguaño parte de la nuestra bayura cultural y tamién identitaria, la de los Anxeles y la de la Victoria.

3) Caleyamos pelos carreros de la Edá Media. El treslláu de la corte acullá de les nuestres fronteres ye'l finxu que marca una decadencia y escaezu. Xuxen entós reacciones internes d'afirmación y defensa. L'obispu Pelayu encerríscase na defensa de la diócesis. Hai llevantamientos secesionistes protagonizaos por Felix Agelaci, Gonzalo Peláez, Urraca...

4) La Xunta Xeneral fai de muérganu de gobiernu asturianu per sieglos. Con motivu de la invasión napoleónica asume'l poder y la defensa del territoriu de Les Asturies. Dase'l llevantamientu del 25 de Mayu de 1.808, envíense embaxadores a Inglaterra demandando ayuda. A propuesta de Xovellanos créase la bandera d'Asturies pa dirixir los exércitos del país.

5) Dempués de bien de sieglos d'historia, anguaño Asturies alcuéntrase nuna encruciyada tarrecible que la pue llevar a sumise definitivamente notres identidaes nacionales ayenes a ella. Escaeciendo los naturales d'esta tierra los sos raigaños identitarios ya históricos. Esbarrumbando la so cultura y llingua. Embizcaos dafechu en tolo foriato qu'amiya d'au fore y apostalgando lo propio. Ayenos al fechu del nuestru autogobiernu y autodefensa colectivos, empozaos nel olvidu y l'aculturación más xabaces de tolos tiempos, surde la entruga:

¿Tenemos enfotu nun futuru de nuestro o acércase'l puntu y final d'esta nación milenaria?