jueves, 29 de mayo de 2014

El camín que derrompimos.

Foi allá peles dómines del rei asturianu Alfonsu II cuando s'afitó'l camín a Santiago y espolletó una pelegrinación venida de perdayures que llega hasta güei.

Naquel entós el Reinu d'Asturies algamaba una importancia cimera con embaxaes a Carlomagno incluyíes. Yéremos daquién na península y n'Europa.

Los raigones de los asturianos actuales vienen d'aquellos tiempos  y d'aquel reinu. Hai resclavos anteriores, pues les civilizaciones que triaron esti suelu dexaron los sos nicios equí. Pero'l pasu d'ástures a asturianos formientó naquella etapa histórica.

Como país tenemos un aniciu claramente medieval. Impecablemente documentáu y sofitáu pola arqueoloxía y los monumentos qu'aportaron a nós. Ehí tenemos Cuadonga, l'arte asturianu, el Reinu d'Asturies, y tamién la defensa de la diócesis de magar la pérdida del poder políticu (Liber Testamentorum), los intentos secesionistes (Felix Agelaci, Gonzalo Peláez, Urraca l'Asturiana). L'idioma que tovía conservamos. Trazos culturales, distribución del territoriu (parroquies, conceyos, poles), esplotación económica de los nuestros recursos (caseríes, brañes, puertos pixuetos)...

Tampoco nun fuimos una triba aisllada dafechu como davezu se nos pinta. Aquel reinu y aquel camín que derrompimos traxeron a esta nación xente, vezos y comerciu. Queden enagora rescamplando topónimos que nos lo recuerden: Balandrán, Bretones, Gascona... Porque la estructura y pesu políticos propios, la combinación de parroquies y villes, los caminos pela tierra, pero tamién pela mar, fixéronnos conectar cola realidá alluendi de les nuestres llendes. 

Preséntasenos l'europeísmu como daqué relativamente reciente y fincáu fundamentalmente nel mercantilismu, pero non no cultural. Un error absurdu nel nuestru casu. Porque los asturianos hai yá una carrapotada de sieglos que fuimos y somos pereuropeos. Seique nel pasáu más inda de lo que somos güei onde siguimos viendo lo que vien d'acullá de los Pirineos con rocea. Nun ye descartable que nestos tiempos seyamos menos cosmopolites que nel propiu medievu. Pero ye rotundamente cierto que somos más cosmopaletos.

Al final ocurrió qu'aquel camín que derrompimos nel reináu d'Alfonsu II quedó apostalgáu y escaecíu. Fuimos perdiendo pesu pali que pali y los pelegrinos empobinaron per otres siendes pacullá del Payares. Engurriémonos y empocémonos nuna nublina trupa. Perdimos les vinculaciones europees (resalvando los episodios gloriosos nacíos del 25 de Mayu de 1.808) y enfotándonos en mirar siempre pal sur buscando ellí lo que nunca nun fuimos. En definitiva, escaeciendo'l  camín que per sieglos nos conectare col continente del que fuimos parte sustancial y fundamental.

Anguaño, cuando malpenes pintamos nada nel conciertu de les naciones europees. Cuando somos un requexu perdíu que casi naide nun sabe asitiar nel mapa. Cuando naguamos por calcar lo mediterránio y tapecer lo atlántico y asina un llargu etcétera, escurro que ye afayadizo y hasta vital tornar los güeyos al pasáu pa reconocenos. Y mirar más pal norte, pal continente y les nuestres relaciones con él. Tornar a lo atlántico y a les nuestres xermandíes europees. Y partiendo del nuestru propiu reconocimientu, perdiendo dafechu los complexos y afitándonos nos nuestros raigaños ancestrales, capiar al caminante invitándolu arrogantes a caleyar per aquel vieyu camín que derrompimos de los tiempos.