viernes, 25 de abril de 2014

Frikillingüismos.

Lleo ayuri un llamamientu pa facer un grupu de xente pa  practicar  y ameyorar la fala n'asturianu. El motivu pa ello plásmame y clísame, pues ye'l de que nun hai sitios nenyures pa poder facelo.

Una interpretación de lo anterior pue ser que pa practicar l'asturianu estándar sedría bono formar grupos pa tala xera. La falta de difusión d'esi modelu estandarizáu podría emburriar a soluciones d'esti tipu pa deprendelu y espardelu.

Pero tamién pue dase otra interpretación que, supongo, ye toa una invitación pa los que s'oponen a la normalización d'esta llingua pa tirar los sos carrobexazos escontra d'ella.

Esa otra interpretación ye que l'asturianu yá nun se pue sentir en sitiu dalu y, polo tanto, los pocos que lo saben habríen d'aconceyase pa practicalo. Taríamos entós dando por muertu esti idioma a nivel de fala patrimonial y, entós, ún de los sofitos básicos pa la so reivindicación como ye'l que sigue vivu güei, quedaría inutilizáu.

Como nun toi nel pelleyu de quien propón eses iniciatives nun puedo afirmar nin negar cuala de les dos posiciones ye la correcta, pero sí anotar que pue llevar a situaciones nada deseables pal futuru del idioma, polo que considero mui peligroso dexales cayer per ende  ensin considerar esa ambigüedá a que dan llugar y el dañu hacia'l propiu procesu de normalización llingüística asturianu que pudiere provocar un plantegamientu ambivalente.

Lo cierto ye que, anguaño, la llingua asturiana vive y podemos atopala dende estaos bastante espurechos (esa xente que dicimos que fala zarrao) a toa una montonera de formes mecíes cola castellana, dende situaciones en que prima muncho l'asturianu a les que lo fai perpoco. Y, por supuesto, una parte importante de la población que yá ye de fala castellana dafechu.

Pero'l casu ye que tovía se siente falar n'Asturies y aquella persona que quiera conocer y practicar asturianu (resalvando'l modelu estándar) enagora pue facelo si s'aveza a afinar la oreya y escuchar. Y tamién hai llugares onde se puen usar bien de pallabres y espresiones que conocemos. Pa ello ye necesario salir a la cai, somorguiase nos ámbitos afayadizos, percorrer los nuestros llugares y echar parrafaes con toa esa xente que tovía nun escaeció esti vieyu idioma nuestru. Poniendo l'atención pertinente, seguro que vamos deprender, inda na actualidá, coses de la llingua asturiana que desconocíamos.

Lo que pasa tamién ye que l'apreciu pola fala usada polos falantes patrimoniales del idioma ye dacuando refugada dende dientro por una parte de la xente enfotao na normalización del mesmu. Contraponse a vegaes lo que ye idioma culto de lo dialectal, considerando esto cabero como daqué menor. Y yá nun digo nada de los falantes del llamáu "amestao", aperrillaos y hasta ridiculizaos davezu por esa  xente que piensa qu'apostrofando de viciu per delantre y per detrás yá ta aseguráu'l futuru de la llingua. Pero ye precisamente esi usu dialectal -amestao incluyíu- el que caltién viva esta llingua nuestra y la que mamemos y siguen mamando, afortunadamente, munchos asturianos. Ello, sobra dicir, nun habría de contraponese gota con deprender y usar un modelu estandarizáu, que ye lo qu'ocurre con milenta d'otros idiomes. 

Tengo la impresión de qu'hai xente vinculao a esi procesu normativu del asturianu qu'anda fuera bolos davezu. Que nun s'entera muncho del asturianu que se fala anguaño nesti país, y que se comporta con él como si fuere una llingua estranxera, afayadiza pa frikillingüismos, pa analizala como una cobaya de llaboratoriu, o pa enchipase como una nueva élite cultural cosmopaleta. Y cuando se zapica neses piedres, puen surdir propuestes y plantegamientos d'interpretación duldosa o que, directamente, puen convertise nun auténticu búmeran contra la propia llingua a defender.