jueves, 27 de febrero de 2014

Antroxos y mazcaraes tradicionales.

Tamos estos díes, un añu más, somorguiaos nel tiempu del antroxu.

Cuando nos referimos al antroxu tenemos qu'entamar estremando'l conteníu tradicional del términu y lo que supón inxertar elementos ayenos.

Amazcarase con procuru buscando l'aplausu estéticu, buscar referencies nel cine o cómic, asonsañar charangues d'ayuri o arruxidar con ritmos brasileños ye corriente de ver güe ente nós, icluyendo desfiles que son tou un pase de modelos con premiu incluyíu a los más guapos y trabayaos. Pero los antroxos asturianos yeren otra cosa y d'ellos quenden inda rellumos nesta dómina.

La manera d'amazcarase antiguamente entraba no esperpéntico y lo moxiganguero. Homes camudaos en muyeres, xente vestío a lo zapalastro, cubierto con sábanos, ropa vieyo de casa, pintando les cares col sarru d'un corchu quemáu... eso yera lo que se facía antes y que bien reflexó'l pintor Evaristo Valle nes sos Carnavalaes (la semeya del post correspuende a una d'elles). Y la tresgresión irrespetuosa de lo establecío (entamando polo vinculao al poder que, paradóxicamente, subvenciona y organiza anguaño los carnavales), la trastada (garrar el carru a un vecín y engolalu per ende), la mofla, el retu (echando los mozos d'un llugar un goxu con paya ardiendo a los d'otru), el xaréu ensin norma, y les fartures pa entrar col butiellu bien enllenu na Cuaresma.

Arriendes de lo anterior, tenemos les mazcaraes tradicionales. Entamaben coles boquiaes del añu anterior, allá peles fiestes navidiegues y siguíen pel mes de Xineru o, en dellos casos,  más allá a lo llargo del iviernu. Yera l'otru antroxu -recordemos que'l vocablu significa "entrada", nesti casu del añu-, quiciabes l'orixinal del que derivó esti otru qu'antecede a la Cuaresma y que vien a ser el finxu que marca'l final d'esi ciclu ivernal (anque podía espurríse dacuando). Per esti tiempu salíen guirria, reises, bardancos, sidros, zamarrones, etc. Pidíase l'aguilandu. Escorríase o afalagábase a les moces (guirria, sidros).  Facíense representaciones que diben dende espantayaes y asonsañamientos (imitar un partu onde acaba saliendo un meñacu pel aire o hasta un mesmu gatu) a comedies yá más desarrollaes. En xunto, una xermandía amazcarada con llazos tanto peninsulares como europeos. A manera d'exemplos pongo al final del post tres vídeos de dalguna d'estes mazcaraes.

Anguaño lo corriente que podemos observar ye namás que l'antroxu como viéspora de la Cuaresma onde s'aveza a empobinar bien de veces pel camín de les imitaciones despersonalizaes de lo que se fai per ende acullá de les nuestres llendes. Unos carnavales con poca xixa llariega. Y hasta apocayá un escaezu del otru antroxu, el de les mazcaraes y aguilandos tradicionales. Pero, como escribía notru post d'esta bitácora, queden caricós encesos de los vezos d'antaño y, pali que pali, van dexándose ver cada vez con más fuerza y siendo conocíos por más xente. Ello nun quita pa qu'heba per delantre una xera bien grande por facer.

Ye un llabor perinteresante -y descomanáu-  la de recuperar mazcaraes y antroxos afondando nel bagaxe de les nuestres tradiciones. D'animase a echa-y el goxu a tanta aculturación acomplexada, y de recuperar y gritar esa frase d'antiguamente que, ente otros, tenía un significáu de perder el mieu y salir albintestate: ¡Antroxu Fuera!.

Pues venga. Que salga. Y a emburriar p'alantre.