jueves, 28 de noviembre de 2013

La cultura del vinu n'Asturies

El cultivu de les vides tuvo estendíu nel pasáu n'abondos llugares del territoriu asturianu. Mesmo la toponimia danos noticia d'ello con nomes como viña, viñas/es, viñuela, viñal, viñaleru... Tamién tenemos nel nuestru lésicu'l verbu viñar que significa anguaño prender y espoxigar. 

Figuren estos cultivos en documentos medievales de donaciones y tamién sobre les viñes recayía l'impuestu del quiñón a pagar a la ilesia o particulares. Nel sieglu XVIII cultivábense viñes en Les Regueres y nel XIX tenemos noticies d'esti cultivu na zona del Naranco. Una de les tradiciones afitaes nes sociedaes de festeyos a lo llargo del tiempu, y de la que yá tenemos noticia na fiesta d'aniciu medieval de La Balesquida, ye la del repartu ente los socios del bollu de pan y de la botella vinu.

Pero la plaga de filoxera qu'asoló les viñes europees en 1.895 desanició estes plantaciones en bona parte del nuestru territoriu y yá nun volvieron a espolletar, sacantes la parte más occidental del país onde pervivieron hasta l'actualidá.

Tocántenes a los recipientes pa tomalo tenemos ún tradicional que llegó hasta estes dómines nel suroccidente asturianu que ye'l cachu, un cacíu de madera onde pues beber sólu o apurriéndolu dientro d'un grupu bebedores (el santu d'esta entrada muestra ún). Hasta nun va tanto en chigres y tabiernes pedíense "pintes" y "caciples" que servíen nunos vasos asemeyaos a los de sidra, pero más curtios y con una señal nel cristal qu'indicaba hasta ú diba la pinta (aprosimao a lo que güe nos sirven al pidir un vinu) y la cacipla que yá yera una vasicada mayor. Tamién el típicu porru grande pa compartir o pequeñu y individual que tovía pue vese en bien de sitios. Pal trabayu y les fiestes llevábase (y llévense) les botes, que llegó a haber artesanos que les fabricaron na nuestra tierra.

Pero, arriendes de consumidores, tamién somos nesta dómina productores. Ye nesa zona suroccidental del país enantes mencionada onde s'alluga la nuestra producción vitícola, de tinto y blanco, y con variedaes de cepes autóctones y denominación d'orixe. Una producción que nos últimos años vien ameyorando en cantidá y calidá hasta llegar a consiguir premios internacionales pa los nuestros caldos. Unos vinos cada vez más conocíos ente nós y fuera de les nuestres llendes y que yá podemos atopar en dalgunes tiendes y supermercaos. Anque tamién ye cierto que tovía ye revesoso atopalos nes ufiertes de vinos de la nuestra hostelería.

Claro que, a lo meyor, de la mesma manera que tenemos bien afitáu'l sector sidreru a lo llargo del país, igual llega'l día en que s'esparda'l consumu del vinu de nuestro d'una manera más xeneralizada y podamos pidir cachos, pintes, caciples, porros y enllenar botes con él, arriendes de velu nes botelles qu'acompañen a los bollos (que si son d'escanda estupendo) qu'apurren les sociedaes de festeyos. ¿Pura ficción?. Pues igual non. Lo que si sedría, de xuro, ye bien prestoso y un claru niciu de qu'empobinamos pel camín de potenciá lo nuestro.

miércoles, 20 de noviembre de 2013

L'obispu que curiaba de los finxos.

Cuenten que, cuando daquién mueve los finxos d'una propiedá, en morriendo vese obligáu a arrecostinalos xuníu a la güestia hasta que los repón nel so llugar.

Ello foi que nel primer terciu del sieglu XII fixérase cargu de la diócesis eclesiástica uvieína l'obispu Pelayu. Daquella diba abenayá qu'Asturies reculaba en poder políticu y eclesiásticu pola mor del treslláu hacia'l sur de la corte y la pérdida del poder real.

Ello fixo que l'obispu asturianu la entamare cola igua d'un cartulariu, en tiempos del rei Alfonsu VI, col envís potenciá la sede uvieína, onde quedare reflexada la importancia histórica de la so diócesis y los privilexos y donaciones que l'acompañaben. L'encargu d'atropar y tresnar esi trabayu dio-ylu a un copista y iluminador de códices tocayu suyu que se punxo a la xera.

Pero, dempués de morrer el rei d'Alfonsu VI, fíxose cargu de la diócesis toledana l'arzobispu Bernardu de Cluny y la cosa enrevesóse abondo, pues esti cabezaleru eclesiásticu encerriscóse en mové los finxos de los dominios del  obispu asturianu intentando que la diócesis asturiana fuere, como si dixéramos, un apéndiz de la de so. Asina que'l códiz yera un conxuntu documental perimportante pa retrucá les pretensiones ayenes que peñeraben sobre ella.

Al final pintaron bien les coses pa Pelayu qu'algamó l'oxetivu de preservá les llendes y los privilexos de la so sede y interrumpió de sópetu la igua del trabayu porque camentó que yá nun facía falta enxareya-y más cartafueyos. De rebote, llibró tamién d'acarretar al tal Cluny, como ánima de la güestia, los finxos qu'intentara mover . Y equí paz y dempués gloria.

Pero, por esos picos rabucos que da la historia, a aquel códiz escritu en lletra visigótica (la propia del norte peninsular naquelles dómines) con capitulares historiaes, viñetes y miñatures, consideráronlu munchos sieglos dempués los qu'esturnien la cabeza con estes coses, como ún de los meyores del sieglu XII y güe forma parte del tesoru del nuestru patrimoniu material: el Liber Testamentorum.

Y ye que naquel entós sí había n'Asturies xente que s'enfotaba pa defendé les llendes propies. Por cierto, nesi mesmu sieglu foi cuando se dieron los intentos secesionistes de Gonzalo Peláez y Urraca l'Asturiana. Pero esto cabero yá son... otros finxos de la nuestra historia.

domingo, 10 de noviembre de 2013

Nicios del pasáu



Nel Pozu’l Ramu hai una cresta estalagmítica con dos cares onde tán representaes dos figures antropomorfes d’un ser femenín y otru masculín nuna escena que se considera sexual y con rasgos nel dibuxu que pudieren ser de bisontes. Notru requexu de la cueva hai un panel llaráu de vulves. A lo llargo de les galeríes aprucen figures d’animales, bisontes, caballos, ciervos, renos… Y too ello formando un monumental santuariu tresnáu a lo llargo de miles d’años.

Tovía na nuestra cultura tecnolóxicamente avanzada perviven tradiciones onde salen mazcaritaos con pelleyes d’animales y averase, tocar o besar a les moces forma parte de la moxiganga. Llevamos una cigua al pescuezu (representación d’una clica) pa oxar el mal del güeyu y nun hai tanto recoyíase pelos pueblos el vezu de que la muyer arremangaba les sayes enseñando la fañagüeta pa espantar al diablu. Domestiquemos animales, pero l’actividá de la caza sigue contando con un númberu bien bultable de llicencies, cotos y practicantes.

Cuando civilizaciones vieyes s’estinguen siempre queda l’aquello de si dalgún llixu d’elles consigue pervivir, como lleváu en pelondines, al traviés del tiempu heredándose poles sucesives civilizaciones que se van superponiendo. Llogren d’esta manera alitar ritos xamánicos perdíos na nueche de los tiempos, anque escurque ensin una conciencia clara polos que los repiten de cuála yera la so antigua utilidá. Les representaciones de les antigües cliques siguen sirviéndonos como protección escontra diaños y agüeyamientos. Sigue entrándonos un aquello cuando nos empozamos nuna viesca y escuchamos acullá un ruxerrux o cuando adivinamos una solombra nel llechu d'un ríu… Porque nós tamién tuvimos les nueses civilizaciones tribales nesta mesma tierra que triamos hoi y nun podemos afirmar que les tenemos desaniciaes dafechu del nuestru subconsciente colectivu.

Vivimos anguaño somorguiaos pente tecnoloxíes de vanguardia. Manifestamos davezu’l nuestru calter de xente evolucionao que mira pa les vieyes sociedaes n’estaos tecnolóxicos primitivos enchipaos na nuestra incuestionable superioridá. Presumimos de llograr  ser quien a superponer la razón penriba los impulsos del corazón. Considerámonos sociedá avanzada técnica y  racionalmente. Pero na nuestra vida individual y colectiva guañen davezu comportamientos que talo paecen cuestionar esi mundu superior nel que nos consideramos asitiaos. Allumen inda en dalgún requexu del nuestru interior caricós de lo que fuimos y d’ú venimos. Y, quiciabes, nun nos vendría mal reconocer qu’a lo meyor nun ye tan grande esa fuérciga que nos dixebra d’eses otres sociedaes tribales que remanecen anguaño ayuri.

Porque, seique, mirándonos nel espeyu de los nuestros comportamientos y, magar los milenios trescurríos, endagora somos a reconocer en nós dellos nicios del pasáu…



viernes, 1 de noviembre de 2013

La llinterna de Jack, la llámpara de Picasso y la Güestia.

Cuenta la lleenda que Jack fuere un home que pactare col diañu nun dir pal infiernu y que cuando morrió tampoco nun lu quixeron en cielu, polo que se vio condergáu a vagar per ende buscando un sitiu onde descansar y allumándose con una llinterna fecha con un nabu güecu con un caricós dientro.

Allá pelos años sesenta del sieglu pasáu'l pintor Picasso fixo un dibuxu onde representaba una llámpara minera aguantada per una mano, simbolizando la lluz qu'allumaba la buelga a siguir que diba dexando la xente de la nuestra minería nel so llabor reivindicativu.

Allugámonos actualmente na segunda década del sieglu XXI y podemos entruganos qué lluz ye la que remanamos los asturianos nestes dómines.

Quciabes haya quien siga creyendo que marcamos y allumamos dalgún camín, non solo a nosotros, sinón a otros pueblos. Los qu'asina piensen equivóquense dafechu. Non. Roturndamente non. Los asturianos, anguaño, nun allumamos sienda dala nin pa nós nin pa naide. Esos son resclavos del pasáu -suponiendo que dacuando fuéremos faru de daqué y pa daquién-, pero non fechos del presente.

Porque lo cierto ye qu'hoi, los naturales d'esta vieya nación que milagrosamente alienda enagora, tamos muncho más cerca de llevar la llinterna de Jack que la llámpara de Picasso. Nun atopamos sitiu nin equí nin allá. Abeyamos al debalu ensin saber bien aú vamos y, lo que ye peor, pa ónde queremos dir. Vivimos n'ayén y alloriaos.

Y ye que, en miániques, mientres fai galanes esti añu nuevu siguiendo la cronoloxía del samhain recién celebráu, hemos reconocer con humildá que somos, colectivamente, una Güestia Nacional penitenciando pente'l mundu de les naciones vives, moviéndonos al aldu, arrecostinando colos finxos qu'un día arrinquemos del nuestru camín colectivu y condergaos a reponelos entamando a sestaferialu otra vuelta, si realmente queremos empobinar pa dayures, o a suminos, definitivamente, nel llimbu de la historia.