miércoles, 20 de noviembre de 2013

L'obispu que curiaba de los finxos.

Cuenten que, cuando daquién mueve los finxos d'una propiedá, en morriendo vese obligáu a arrecostinalos xuníu a la güestia hasta que los repón nel so llugar.

Ello foi que nel primer terciu del sieglu XII fixérase cargu de la diócesis eclesiástica uvieína l'obispu Pelayu. Daquella diba abenayá qu'Asturies reculaba en poder políticu y eclesiásticu pola mor del treslláu hacia'l sur de la corte y la pérdida del poder real.

Ello fixo que l'obispu asturianu la entamare cola igua d'un cartulariu, en tiempos del rei Alfonsu VI, col envís potenciá la sede uvieína, onde quedare reflexada la importancia histórica de la so diócesis y los privilexos y donaciones que l'acompañaben. L'encargu d'atropar y tresnar esi trabayu dio-ylu a un copista y iluminador de códices tocayu suyu que se punxo a la xera.

Pero, dempués de morrer el rei d'Alfonsu VI, fíxose cargu de la diócesis toledana l'arzobispu Bernardu de Cluny y la cosa enrevesóse abondo, pues esti cabezaleru eclesiásticu encerriscóse en mové los finxos de los dominios del  obispu asturianu intentando que la diócesis asturiana fuere, como si dixéramos, un apéndiz de la de so. Asina que'l códiz yera un conxuntu documental perimportante pa retrucá les pretensiones ayenes que peñeraben sobre ella.

Al final pintaron bien les coses pa Pelayu qu'algamó l'oxetivu de preservá les llendes y los privilexos de la so sede y interrumpió de sópetu la igua del trabayu porque camentó que yá nun facía falta enxareya-y más cartafueyos. De rebote, llibró tamién d'acarretar al tal Cluny, como ánima de la güestia, los finxos qu'intentara mover . Y equí paz y dempués gloria.

Pero, por esos picos rabucos que da la historia, a aquel códiz escritu en lletra visigótica (la propia del norte peninsular naquelles dómines) con capitulares historiaes, viñetes y miñatures, consideráronlu munchos sieglos dempués los qu'esturnien la cabeza con estes coses, como ún de los meyores del sieglu XII y güe forma parte del tesoru del nuestru patrimoniu material: el Liber Testamentorum.

Y ye que naquel entós sí había n'Asturies xente que s'enfotaba pa defendé les llendes propies. Por cierto, nesi mesmu sieglu foi cuando se dieron los intentos secesionistes de Gonzalo Peláez y Urraca l'Asturiana. Pero esto cabero yá son... otros finxos de la nuestra historia.