sábado, 31 de agosto de 2013

Vieyos iconos. Dibuxantes y escritores.


La población asturiana ta bien avieyada, como dayuri se repite bien de veces y ye verdá. Nun sé yo hasta qué puntu pue tener eso relación cola pervivencia actual de vieyos, voi llamalos "iconos", anque la pallabra pue que nun seya afayadiza, na alcordanza d'una parte nada despreciable de la nuestra xente.

Siempre me sorprendió'l puxu de dalgunos personaxes nacíos na estaya del cómic cuantayá, enantes del cambiu politicu producíu col final de l'anterior dictadura. Por citar un par de casos, d'un llau ehí tán los personaxes de Telva, Pinón y Pinín usaos  anguaño como recuerdos pa llevar nes tiendes de regalos. Otramiente, muncha xente nun escaeció endagora nos ambientes playos aquél personaxe inolvidable del Gaviotu, que consiguió conquistar dende la mariña toa Asturies, pa llegar a afincase na fala oral como sinónimu de ñarigudu. Yo mesmu conocí a dalgún entrañable "gaviotu" hai tiempu.

El triunfu claru d'esti tipu personaxes na nuestra sociedá d'hai años hasta'l puntu de ser reconocíos tovía hoi por bien de xente, faime entrugame si realmente podemos afirmar qu'al traviés d'ellos se dio nel so tiempu una conexón real con eso que suel llamase "idiosincrasia" aplicada, nesti casu, a los asturianos. Yo namás qu'al traviés de dalgún tipu de conexón, como digo, soi a esplicame que,  col puxu brutal qu'actualmente tenemos de tou tipu de medios de difusión, otros personaxes nun foren p'arrequexar d'afechu a estos que pongo d'exemplu, y eso que munchayá que les sos "aventures" dexaron d'escribise polos sos autores yá fallecíos (Alfonso Iglesias y Rovés).

D'otru llau, tampoco nun dexa de sorprendeme cómo na actualidá siguen teniendo ganchu ente bien de xente que s'avera a les lletres asturianes autores como Pachín de Melás, o Teodoro Cuesta, por dar namás dos nomes. Magar l'actual espoxigue escritu del asturiano, los autores clásicos siguen tando ehí bien de veces, y ello anque en bien de casos (con razón o ensin ella, que yo nun soi espertu nin críticu lliterariu) díxosenos que muncha d'esta xente escribia un "xéneru menor". Como apegadiella a esto tenemos la xixa que tovía conserva'l llamáu teatru costumbrista asturianu. ¿A qué se debe ello nestos tiempos?. ¿Nuevamente hai que se referir a esa "conexón cola idiosincrasia" (reconozo otra vuelta la probable vaguedá del términu) de nuestro?. ¿O quiciabes nesti casu y nel anterior del cómic podamos desplicalo tamién baxo'l puntu de vista de la diglosia y de la creación "artificial" de dellos estereotipos llariegos?.

Yo too esto nun lo tengo claro. Pero como dixi, en dambes faces sigo notando esa pervivencia. Lo que tamién tengo qu'añadir, ye que la prefiero penriba de tanta invasión ayena de personaxes de ficción y hasta de modes lliteraries qu'arranen descaradamente por calcar y esplicar el mundu al traviés de modelos foriatos.