martes, 7 de mayo de 2013

De los osos.


Nos capiteles del conventu de Villanueva nel conceyu de Cangues d'Onís podemos ver representada una historia que pudiere ser la de la muerte del rei Favila, ún de los poquísimos episodios históricos propios conocíos polos asturianos y que, interpretaciones crítiques al marxe, cuenten les cróniques qu'asocedió nun alcuentru con un osu.  

Nun dexa de ser curioso que l'unicu rei asturianu que se reconoz como muertu nun combate nun lo fuere a manes d'un enemigu humanu, sinón d'otru rei, el de les viesques asturianes, l'osu.

Tamién me llama l'atención que munchos cuentos y lleendes de personaxes famosos que se tresmitieron a la llume del llar y nes nueches de filandones tienen por protagonistes humanos, non a grandes soldaos o bravos guerreros, sinón a llexendarios cazadores d'osos, o simplemente a estos animales.

La relación de los asturianos colos osos ye mui particular. Compartimos con ellos durante sieglos y xeneraciones el territoriu y guerriamos contra ellos dende la reconocencia d'un animal maxestuosu dignu de batise con un rei hasta la consideración probetaya de siemple alimaña pa desaniciar.

El final previsible de tantu enfrentamientu foi al qu'empobinábamos hai pocos años inda. Tuvimos a piques d'acabar cola especie definitivamente. Y foi entós cuando nos vieno un rellumu a la mente, como una llamada que nos encamentaba de la salvaxada que díbamos peracabar.

Entamemos entós a valorar la triba osera como nos tiempos más vieyos. Devolvímos-y el tronu al rei de les nuestres viesques y enfotémonos n'ayudalu a recuperar población y territoriu. Dexó de ser enemigu y alimaña pa convertise en símbolu de la nuestra natura y hasta n'emblema del nuestru país.

Nun tán los osos a salvu del too del peligru que cuerre la so especie de desapaecer, pero vamos avanzando pel bon camín. Siempre van quedar los xabaces a los que-yos importe un res el so futuru y anecien n'esterminalos. Pero lo importante ye comprobar cómo cada vegada más conciudadanos s'allegren de los esbardos que van poblando los nuestros montes, que refuguen cualquier agresión que se cometa sobre esta especie, y que la consideren como parte de la cultura de nuestro.

Del enemigu osu al hermanu osu. Un bon reblagu pa bien. L'únicu animal de la nuestra biesca al que-y permitimos l'honor de dexanos ensin un rei por aciu d'un combate ente iguales. Casi nada.