viernes, 1 de marzo de 2013

Tizando la cocina.


Nun me tocó a min escalecer cabo un llar. Nel mio casu soi de los que nos tocó facelo al llau d'una cocina de carbón, d'aquelles de fierro. Unes cocines que se podíen tizar con lleña o carbón y que por ser esti caberu abondosu n'Asturies conócense ente nós con esti nome. Y, anque fale d'un  tiempu pa min pasáu, que tovía perviven na actualidá.

Tou un artiluxu onde podía cocinase buscando distintes temperatures colocando les potes en determinaos sitios de la chapa. Con un fornu p'asar. Tamién con un calderín pa poder tener agua caliente.

Si taba prendida y dibes salir un tiempu de casa anubríase'l fueu  pa qu'aguantaren les áscuares hasta que llegabes, amatagábase que se dicía tamién. Y taben, d'otru llau,  aquelles bolses d'arena cola que se fregaba la chapa. Ya'l  ganchu pa tizala y manexar la tapa y los aros que l'arrodiaben... ¡Y pa ponelu'n caldia y pasalu penriba'l zucre que cubría l'arroz con llechi camudándolu en carambelu!.

Arriendes de les qu'había nes cases de les güeles, na primer casa onde viví de rapacín teníemos una de collor negro, asemeyada a la de la foto (que garré n'internet). Dempués cambiemos de casa y tuvimos otra, un modelu más modernu y qu'avanzaba per ú diba la modernidá cocinera. El frente yera blacu y yera mista, de carbón y gas, pues a un llau yá venía con dos quemadores pa esti combustible. Asina que xunto a l'aprovisionamientu de carbón teníemos tamién les correspondientes bombones de butanu.

Taba tamién el tema del vale de carbón. Recuerdo los encargaos d'acarretátelo a casa con carros tiraos por caballos y un sacu capiellu pa cubrir cabeza y llombu mientres cargaben y descargaben los sacos. Y cuando yá te desfacíes de les vieyes cocines la venta del vale pa sacar unes perruques. Dempués yá entainó'l mundu'l motor y con él  les furgonetes pa llevalo. Claro qu'estes cocines nun ta desaniciaes dafechu y enagora hai xente que les tien en casa y usa, magar entamen a ser una reliquia del pasáu pa muchos de nosotros yá. Porque, si bien ye cierto que nos cascos urbanos de les nuestres ciudaes y villes yá escaseen abondo, notres zones como les rurales siguen faciendo un bon serviciu y económicu, viendo cómo anden anguaño los precios de la electricida ya'l gas.

De toles maneres, los tiempos truxeron los sos cambios como davezu asocede. Y les cocines de gas, d'electricidá y les más actuales de vitrocerámica foron apoderando y sustituyendo a les vieyes de lleña o carbón. Ya'l microondes, que tamién hai xente que se-y entama cocinar nél. Claro que, pa la xente a la que-y presta siguir tizando, tovía hai marques que siguen fabricando y comercializando cocines pa lleña o carbón y hai tamién ufiertes de venta pola mor de xente que se desfái de la que tenía en casa.

Actualmente considérase les cocines modernes son más ecolóxiques porque yá nun contaminen con fumu. Tamién ta claro que son más rápides pa remanar y pa tresnar nelles la comida. Pero, al dicir de guisanderes con oficiu, el sabor d'un potaxe iguáu nuna cocina de carbón -o nun llar el que-y vague ponese a ello- sigue siendo superior al que se consigue preparándolu nes actuales. Nun m'estraña. Porque la comida fecha nos vieyos llares y nes sos sucesores les cocines de carbón tien que dexar, de xuro, esi gustu especial de la ellaboración sele y con procuru que remanez de los vieyos fogones.