miércoles, 29 de febrero de 2012

La herencia que perdimos.

La historia contemporania de nuestro ufiertónos trabayu col espoxigue mineru, siderúrxicu ya industrial, pero con un pesu bien bultable inda del campu,un caltenimientu de l'actividá pesquera y crecimientu del sector servicios. Atopar trabayu n'Asturies yera posible pa los llariegos y acoyíamos mano d'obra d'otros llugares.

Al empar y, xunío principalmente al trabayu nes estayes del carbón ya'l fierro, esporpolló una conciencia reivindicativa y una capacidá de resistencia bultable que fixeron, con munchu esfuerzu y llaceries, dir algamando unes condiciones llaborales y salariales cada vegada más dignes. Y con ello una cultura de la reivindicación y resistencia a les engataes y inxusticies nel mundu del trabayu.

Tábemos nun va tanto moviéndomos dientro d'estos finxos cuando entamó un esbarrumbe xeneral, con tala capacidá d'entainar, que, casi nun Xuasús me valga, dexónos el nuestru texíu productivu fechu una llaceria. Los nuestros puertos foron dexando los espigones p'acutar abellugu a embarcaciones deportives, el sector de la lleche quedó esfelpeyáu, la minería y la industria entamaron a esnidiase picu abaxu hacia'l desmantelamientu. La tarrecida pantasma del paru y la emigración facíase visible día a día y entamaba a facer estragos pente la nuestra xente.

Y too ello casi ensin que fuéremos a retrucar un res. Como si aquella cultura reivindicativa del mundu de trabayu asturianu se sumiere de sópitu. Camudando l'actitú combativa y movilizadora d'antaño nun conformismu onde fuimos engurriándonos y quedándonos viendo como nos frayaben talo que si tuviéremos empapirotiaos.

Enfilemos asina a la situación de güei onde, pa detrás, tocónos ser una parte más de los munchos pueblos afectaos por esa estafa descomanada mal llamada, a costa fecha, crisis.

Y esta ye la situación pergafa u tamos. Con un camín atarraquitáu de caminantes mozos que ye'l de la emigración. Con unes rutes pa esparder y espurrir les piernes que talo paecen escurríes pa dir desamando nelles una auténtica lexón de paraos qu'envereden como n'ayén. Con unes posibilidaes casi utópiques d'atopar un trabayu yá nun digo dignu, sinón hasta perroneru, y comprobando cómo'l nuestru mundu llaboral y reivindicativu foron de la mano a tostar guiaes.

Observando lo que yera esti país hai unes décades y lo que ye güei resulta casi imposible de reconocer de que se trata del mesmu. Paez increyible que nun plazu tan relativamente curtiu de tiempu pudiéremos dar esti reblagón p'hacia atrás que podemos calificar, guapamente, d'históricu. Esi retrocesu pa peor impresionante. Esi esboroñamientu nacional talo que si un argayu xigantescu nos cayere enriba casi de sópitu.

Nun supimos reaccionar y con ello marafundiemos una herencia que, magar nun yera la maraviya del mundu, polo menos dábamos la oportunidá de trabayar y tratar de sacar alatre les nuestres vides y proyectos. Camudómos too ello por esti presente murniu que tenemos actualmente delantre les narices. Una Asturies esmanganiyada llaboralmente, empapirotiada socialmente y que nun acaba de dar muestres d'esconsoñar pa tratar de tornar lo perpoco qu'inda queda de pies y de sestaferiar dalgún camín que nos lleve a  construir y salir p'alantre. Porque too apunta a qu'empobinamos resignaos hacia'l nuestru particular samartín.