sábado, 14 de enero de 2012

La dignidá de llevar boina y madreñes.

La destitución y posterior sustitución del director del festival de cine de Xixón foi'l detonante. Darréru viñaron los apoyos al cesáu dayures. Tampoco nada especialmente raro, pues cuando na trestienda actúa la política caún arma la bolera a la manera de so.

Pero bien llueu viose que tres del aparente sofitu a la persona destituida rescamplaba un ataque frontal y en toa regla a la cultura tradicional asturiana, utilizada despectivamente, como carrobexu contra'l conceyal de cultura xixonés que tomare la decisión y contraponiéndola, como daqué ruino y pueblerino, a lo villandiego y culto que son les manifestaciones culturales foriates.

Una conceyala per un llau califica de querer camudar a Xixón en la aldea perdida. Un voceru d'una formación política ridiculiza les madreñes pa exemplificar lo tocho de querer llevar lo llariego a cumales altos de la cultura. En dambos casos, representantes políticos de la llamada "izquierda plural".

N'Asturies llevamos tres décades yá d'acosu y derribu de la nuestra cultura y llingua por parte d'esi amagüestu políticu marutáu d'izquierda, magar los intereses de los trabayadores nun se vean defendíos por ella nenyures. Trataron de desaniciar cualquier rasgu identitariu propiu d'esta vieya nación cuando compartíen gobiernu y en bona midida llográronlo, anque nun foron a perfacer el so llabor.

Y, anguaño, alloñaos de bien de centros de poder per aciu de les elecciones autonómiques caberes, taben esperando como agua de mayu la primer ocasión pa reiniciar la so cruzada etnocida. Asina que l'asuntu del director del festival xixonés púnxo-yos en bandexa una ofensiva desenfrenada contra la cultura popular asturiana. Y puñaron y siguen faciéndolo con tol alma contra ella.

La semeya qu'ilustra esti post ye la plantilla de la mina La Encarná, en L'Agüeria Carrocera, Samartín del Rei Aurelio, tomada en 1.955. Ellí posen los trabayadores coles sos llámpares de mina, boines y madreñes, porque asina vestíen simplemente. Y porque asina visten tovía güei bien de paisanos nel nuestru mediu rural, nesa aldea puesta como exemplu de lo indeseable pola conceyala enantes mencionada. Con eses madreñes ridiculizaes pol políticu amiguete de l'anterior. Una foto digna y una manera tan digna de vestir como cualquier otra col aquello de que s'identifica cola manera de vestir de munchos de los nuestros güelos.

Nun tenemos por qué aguantar estos ataques en tromba hacia elementos de la nuestra cultura material o inmaterial. Tenemos qu'esixir alto y claro un respetu a esos vividores de la política que se-yos enllena la boca falando de los trabayadores cuando talo paez que realmente enxamás vieron ún de cerca nin nuna fotografía.

La defensa de la nuestra cultura, como la defensa d'Asturies, nun almiten equidistancies, nin porcentaxes, nin matices. Defiéndense al cien por cien y con toles consecuencies y nun podemos permanecer impasibles ante ataques gratuitos y a lo xole.

Hai años, con motivu de la celebración del Día de Les Lletres Asturianes fíxose un llamamientu p'acudir y manifestase col traxe tradicional asturianu y los cosmpaletos de siempre fixeron xirigoncia d'ello. A lo meyor llegó'l momentu d'entamar a dir a actos y manifestaciones cola boina bien calada y les madreñes bien ferraes pa espeta-yos nos focicos a tantos desertores del aráu que consideramos digna y respetable la manera en que diben a trabayar los nuestros güelos pa sacar alatre a les families de so.