miércoles, 18 de enero de 2012

Cultura y Cosmopaletos.

A vegaes ye menester cabruñar en conceptos que tendríen que tar claros cuantayá. Pero, cuando se vive nun país u rescampla un parrulismu xabaz en ciertes clases polítiques y culturales, nun queda otra vuelta qu'insistir no que habría ser evidente.

Cualquier persona de cualquier llugar con una cultura y llingua propies ye normal que les herede, ame, utilice y difunda. Y, arriendes d'esto, por un fechu tan de caxón como de que ye fato querer vivir aislláu del mundu, tamién que sienta interés por conocer cultures y llingües d'otros llugares llegando tamién a compartiles, apreciales y utilizales. Too ello supón un arriquecimientu personal induldable y failu ser un auténticu ciudadanu del mundu dende los sos raigaños fundíos na so nación. Nel casu asturianu sedría un ciudadanu que podríemos calificar, guapamente, d'asturianu y universal.

Pero suel asoceder en llugares onde esiste, de los tiempos, un discursu de desprestixu hacia lo autóctono, qu'abunden ciudadanos que tienen un autoodiu y un complexu d'inferioridá cultural y llingüísticu pa escontra ello. Si, arriendes d'esto, esos ciudadanos algamen puestos cimeros nes estructures del poder y la cultura, el so llabor destructor de la cultura popular y de la llingua autóctona del país pue llegar a ser gafu y esperpénticu al empar.

Y esto cabero ye lo que, cenciellamente, ta ocurriendo n'Asturies anguaño. Unes élites polítiques y culturales allampiaes por tolo que venga de fuera, independientemente de que seya daqué con calidá o simples caxigalines, nun desaprovechen la ocasión pa frayar y aventar los sos carrobexos acomplexaos sobre'l patrimonu cultural y llingüísticu de nuestro. Créyense asina empicorotiaos no más esquisito de la cultura, universales a esgaya y cultos hasta velo y dexalo.

Pero non. Equivóquense dafechu. La so actitú nun tien un res de too eso. Cuando una persona o un colectivu s'avergoña de les sos raíces y non sólo fuxe d'elles, sinón qu'adopten una postura gafa, xabaz, agresiva y destructiva hacia lo ferial de la so tierra mientres nagüen como parrulos por tolo foriato lo único que tan amosando, d'una manera que rescampla hasta cegar y qu'arruxida hasta atorollar, ye que nun pasen de ser unos probetayos provincianos y cosmopaletos.