martes, 29 de junio de 2010

Entamu, santu Pidrín...

Entamu, santu Pidrín,
nesta fecha siñalada
relatánduti con pena
dellus temas que nun paran
de frayanus ya condena
tal paez que nus tocara.
Col asuntu de lus peixis
quiaru agora escomenzar,
pos a la flota pesquera
nus la quixerun deixar
comu llanchonas baleras,
todu por mor que las cuotas
emperrárunsi en menguar
y cozcábasi la fami
a lu zorru pela mar.
Sigu agora cola crisis,
esa bisarma fadiada
que nus cuti de continu
ya la facienda nus cata
hasta deixala a la probi
comu una vaca escosada.
Dicin lus que d'estu intiandin
que ya culpa de monxuris,
d'oligarquías financiaras
que nus roin comu muris.
Peru dispuás tamián dicin
que pa matar la foguera
la xanti más probi tienin
qu'acostanciar cola xera.
Ya paizmi, con perdón,
que nun ya cousa axustada
que lus que nun tianin culpa
acarritin la sapiada.
Noutru sen acontecéu
na política, entamada
la espirica d'esti llau,
que... ¡nun acontecéu nada!,
pos la rutina de siampri
aquí ordena ya manda.
Lus de la izquierda plural
siguin faciendu'l badanas
ya'l país peresgonciáu
ensin igua nin aidanzas,
que naidi nun quier garrar
las riandas pa enderechalla.
Estus días de p'atrás
truxerunnus la disgracia
de milenta inundacionis
de llosas, cais ya casas,
qu'outra vuelta deixóu xanti
na mesma ruina fincada,
¡tal paicía que'l Nuberu
nus la tuviari xurada!.
Agora qu'abocanóu
a ver si l'ayuda algama
apaciguar la llaceria
a la tola xanti afeutada.
Muchas más cousas, Pidrín,
podría enriastrar de llau,
peru de xuru yá qu'iba
deixati abondu cansáu.
Asina que vou finandu
si ti paez esti escritu
ya vou a facellu echandu
a della xanti'l gabitu.
Rifiárumi a lus collacius
que naguan pola xuntanza
qu'andan de cutiu enfotáus
n'algamala, ya si cuadra
qu'asocidiari'l milagru
(camiantu asina llamalla
polu mal que pinta'l tratu)
na Xunta entrar pola puarta
xuntinus ya de la manu.
Escaicíasimi tamién
didica-y unas pallabras
al aquellu de la llingua
de nuastru, llingua asturiana.
Mira ver, santu patrón,
si hai manera d'ayudalla
porqui políticu dalu
lleva trazas d'entamalla
d'una vegada con xeitu
pa curiosina deixalla.
Ya agora sí que yá acabu
esta riestra mal rimada,
desiandu de guai nun añu
que tornemus tar en danza.

miércoles, 23 de junio de 2010

Les amapoles.

Pachu siempre foi más de pueblu qu'una amapola. En pueblu nació y en pueblu se crió. Y yá un poco mayolón empobinó a vivir pa la City.

Desque trió la urbe y cambió de residencia camudó él tamién de personalidá. Entamó a dir d'aquello que los sos vecinos en pueblu llamaben "finu", refugó la manera que tuviere siempre de falar, pasó a llamase de siguío Don Francisco, y trató en toles ocasiones de que nun se-y notare procedencia dala que nun fore la villandiega. Asina que cuando dalguién-y entruga d'ú ye siempre respuende que de la City.

Hai ocasiones en que lo pasa realmente mal. Porque esmuzse-y dalguna espresión llariega, o dexa escapar dalgún niciu que lu delata como nacíu fuera del sitiu del que presume ser y del que s'enchipa, como si fuere asina superior al restu la plebe.

La última vez que lu atoparon nun renunciu foi durante'l pregón de La Regalina. Ellí taba Pachu ente'l públicu sintiendo falar na faliel.la y aplaudiendo a rabiar. Foi entós cuando lu picaron pela espalda y al volvese vio al so vecín del pisu d'al llau. Cuando-y entrugó qué facía ellí respondió colloráu y apapiellando que venía namás que a pasar el día de turismu.

A les poques hores, pel atapecer, salió Pachu como a escondidielles de casa so madre, nun pueblín cercanu al llugar onde-y dixere al so vecín que fuere de turista, camín de la City. Diba mirando pel retrovisor como roceanu de que daquién lu siguiere descubriendo, d'esta miente, que les amapoles fueren les sos compañeres de xuegos de cuando neñu.

jueves, 17 de junio de 2010

Los tres artesanos.


Ello yera una vegada un cuélebre gafu hasta velo y dexalo. Tenía axorizaos a tolos habitantes de la contorna. Dacuando, desapaecía dalgun papáu pol animalón y la so cadarma apaecía espreganciada díes dempués peles caleyes.

Un día la xente del llugar aconceyó y decidió escoyer a tres vecinos pa que-y dieren un boroñu preñáu d'alfileres al cuélebre y desaniciase asina d'él. Escoyeron pa ello a tres artesanos:

El primeru yera un gran tallador de bilordios.

El segundu yera un gran texedor de llevantos.


El terceru yera un iguador arteru de ximuestres.

Reuniéronse los tres escoyíos y decidieron tresnar el boroñón preñáu d'alfileres y desquiñonalu en tres partes iguales que repartiríen pa ente ellos, col envís de que nengún mosquiare de la so misión contra'l cuélebre.

Cuando taben na so casa, acuruxaos pol mieu a la xera que teníen encamentada, escurrieron mandar caún el so cachu de boroñu marutáu como una sabrosa llambionada a otru d'ellos p'añusgalu. Dempués simularíen que los matare'l cuélebre y que namás que sobreviviere ún como un auténticu valiente, magar nun algamare'l so oxetivu.

Fixérenlo asina y morrieron los tres. El cuélebre pudo d'esta miente siguir cola so actividá sanguinaria per munchos años ensin que naide nun-y punxere pa ello torga nenguna. Sicasí, dalgo camudó nel comportamientu del espantible ser. Sigún cuenten los más vieyos, enantes del sucesu de los tres artesanos, el cuélebre avezaba a xiblar pela nueche de manera que facía respigase a tolos vecinos. Pero dempués cambió los xiblíos por unes carcaxaes descomanaes que facíen tremar a les mesmes coraes de la tierra.



miércoles, 9 de junio de 2010

Sobre un vinu cangués.


Cuando escribo estes llinies falten unes hores pa que se presente un nuevu vinu cangués de nome L.lumés. Ellaboráronlu nuna empresa familiar llamada Bodegas Oubanca. Arriendes de tar tresnáu con una variedá d'uva autóctono lo que rescampla curioso ye que'l so etiquetáu ta dafechu en llingua asturiana.

La parte negativa d'esta anuncia ye que dende la Conseyería de Mediu Rural punxéron-yos torgues pa etiquetar na nuestra llingua esixendo que lo fixeren billingüe. Pero l'enfotu d'estos viticultores llogró la denominación namái en llingua asturiana. Qu'una conseyería del gobiernu asturianu anteponga les sos zunes llingüístiques al tema económicu y de difusión d'un productu asturianu ye pa nun lo creyer, pero cierto.

Queda entós da-yos la norabona más candial a los productores y esperar qu'entamen a rular les botelles comercializaes pa mercales y prebar un bon vinu de la tierra de xuro.

domingo, 6 de junio de 2010

Trabayar, comer, vivir.


Cuando'l cachicuernu de les monxures berra ye pa echanos a tremar. Nel so día atorolló pal sector del lleche y a pesllar. Apuntó pa les mines y a trancar. Más recién tocó pa les pymes y bolera desarmada. Agora mesmo apunta pa los pixuetos del pinchu y flota a pique.

Pero tranquilos. Los milenta chiringos clientelares siguen de pies. Los amiguetes colocaos a deu contemplen cómo-yos xorrez el bandullu enfilandrando fartures. La castra de vividores de la política marafundiando les perres que nos caten hasta escosanos la corexa y refalfiando na bayura.

Dempués allóriennos con qu'hai crisis y tenemos qu'apechugar con midíes xabaces que nos van dexar esglamiaos económicamente (¡más entá...!). El mundu'l trabayu nun ye'l responsable del esbarrumbe xeneral, reconocen, pero ye'l que tien qu'escorniase pa iguar la situación. ¡Claro, hom!. ¡Yá t'oyí, navaya!.

Díba cuantayá que nun se cotizaben tán a la baxa ciertos drechos. El drechu a trabayar tomáu a moxiganga. El drechu a comer peñerando como una bisarma d'un pasáu que contábamos fináu. El drechu a vivir dignamente camudáu nuna cruel y auténtica risión.

jueves, 3 de junio de 2010

El síndrome Pintaius.


Lo nuestro por defender intereses ayenos vien de vieyo. Yá la estela de Pintaius, signifer ástur al serviciu de Roma, paez que nos marcare'l camín.

Unes vegaes enrólennos en causes ayenes y nun gorgutamos. Otres somos nosotros los que nos enrolamos, a costa fecha, en proyectos foriatos.

Ta claro que carecemos de falta d'enfotu en nosotros. Cada vez qu'intentamos tresnar daqué propio ponemos los güeyos lloñe esperando qu'otros nos lo faigan o guíen.

Tal paez que nos diere una enorme llerza sacar los nuestros proyectos coles propies fuerces de nuestro. Y asina vamos. Siempre a remolque de lo qu'entamen los demás.