domingo, 11 de julio de 2010

La cofradía.


La historia del asturianismu modernu ye la d'una constante dixebra en cofradíes nalando y puxando por convertise en referentes. Referentes de toa mena, lliterarios, políticos, culturales, etc...

Cada cofradía entámase de manera que resulta abondo impermeable a los que son ayenos a ella , anque nun heba per entemedies nenguna engarradiella nin enemistá manifiesta. Asina si la cofradía ye del mundu la cultura, los non cofrades tienen la puerta pesllada con cualquier xida. Si ye d'escritores, esbrexen por atropar los sos sofitos y subvenciones pa dir publicando les sos obres y lleéndose ente ellos. Si finca na estaya política, yá rescampla dende antiguo como funcionó y funciona'l tema.

La primer consecuencia d'ello ye lo pindiu que se-y pon el camín a tou aquel que nun perteneza a cofradía dala. Camuda entós nun vagarientu que si tien enfotu en trabayar en dalguna xera namás que-y queda intentar entrar nuna de les cofradíes qu'andechen nella o dar el picu rabucu nel aire d'intentar montáselo por llibre, teniendo nesti últimu casu que procurar andar col güeyu argutu por si l'aquello de les truñonaes de los que ven nel so llabor competencia pudieren valtar el so proyectu.

La segunda consecuencia ye convertir l'asturianismu nuna llosa cuchada onde xorrez con bon xeitu'l noxu. Un noxu, un tarrecimientu terrible, que fai a los que zarapiquen nellos qu' acaben por abondonalo too y colando pa casa dexando por buelga un borrón afumando d'ilusiones y trabayu qu'enxamás van llegar nenyures.

Y la tercer consecuencia abondo previsible ye que l'asturianismu como movimientu tien torgaos tolos ramales. Al final tantos referentes nun lo son en realidá de nada. Y los filos culturales, llingüísticos y políticos siguen remanándolos los de siempre cola apegadiella de que cualquier proyectu integrador y anovador choca col estatus establecíu y acaba quedando ente dolco y la media manga.