lunes, 22 de junio de 2009

Los asturianos esisten. Lo asturiano esiste.


Esisten los asturianos identitariamente falando. Esiste xente qu'inda caltién munchos o pocos rasgos culturales asturianos y qu'utiliza muncha o poca llingua asturiana. Pero tar tán ehí y esisten, miániques que sí.


Otra cuestión estremada de l'anterior ye que dellos asturianos conscientes de la so identidá seyan quien a conectar colos anteriores. Que consigan somorguiase ente ellos como unos más o que paezan como una tribu urbana más delantre d'ellos.


Ye ésti ún de los alderiques que paecen eternizase ente los que tamos esmolecíos por estes cuestinones. La de ser quien a conectar cola realidá d'esos asturianos qu'abeyen pel país tan guapamente o que tresnemos discursos y planteamientos namás qu'amañosos pal nuestru autoconsumu.


Tamién pudiere ser posible que tarrecemos facer una inmersión nun sólo llingüística sinón cultural na nuestra propia tierra. Conozo xente del centru d'Asturies, y non vieyo, qu'utilicen unos rexistros llingüísticos asturianos impresionantes. Por poner un exemplu fonéticu, utilicen la "x" asturiana cásique too darréu. Dempués lleo o siento opiniones de xente arreyao a la reivindicación llingüística y tal paez que lo anterior nun esiste nenyuri nesta zona y que los que los sentimos tamos suañando o poco menos. Otru exemplu, esta vegada musical. Nuna mesma selmana y nuna de les nuestres villes de la zona central, sentí de viva voz a un rapaz mozu cantar con bon aquello asturianada acompañándose a la gaita y, a los pocos díes, a un paisanu cuntar nuna tabierna que yá nun taba pa cantar acompañándose él mesmu a la gaita como facía de mozu...


La nuestra llingua y cultura tán apostalgaes, eso ye cierto. Pero rescamplen tamién nos sitios y momentos más inesperaos. Y eso tamién ye cierto. Pero los que debiéremos apoyar y emburriar por ello p'alantre somos los primeros en prestanos voluntarios pa firmar actes de defunción ayuri y pa negar que tea vivo lo que realmente lo ta, por mui minorizao que s'afaye, que tamién ésto diba dar pa charrar a esgaya.


Diba facenos munchu bien a toos dexar de repitir clixés tronaos sobre la realidá llingüítica y cultural del nuestru país y poner enforma más voluntá por entemecenos, escuchar, y participar fuera de planteamientos puramente teóricos d'una realidá identitaria asturiana qu'alienda y ta viva, anque mancornidada, que yo eso nun lo niego.


Porque según dalgunos planteamientos y opiniones que contemplo perende diba ser imposible qu'esistiere muncha xente que conozo y que caltienen abondos rasgos indentitarios de nuestro. Y hasta'l mio entornu más cercanu y yo mesmu debiéremos de dexar d'esistir cuantayá... y equí tamos tovía. Y, p'acabar, qué queréis que vos diga, eso de que consideren un difuntu'l mundu en que un se mueve davezu, magar en formes amestaes munches vegaes, yá llega a resultar, más que cafiante, cenciellamente insultante.