lunes, 23 de agosto de 2010

Herencies gastronómiques


Cuando echamos una güeyada dende la nuestra cultura a otres, delles veces nun pescanciamos lo que vemos y abúltanos raro. Cuando falamos de cultura gastronómica, lleguen a paecenos gochaes lo que comen notros sitios. Y al revés tamién, claro. A nosotros pue paecenos una porconzada rucar inseutos turraos, xintar llargatos asaos y, hasta los cascoxos, nun acaben d'entranos pel güeyu y pel butiellu. Pero al revés tamién pasa, y hai vezos gastronómicos de nuestro que pa dalgunos foriatos resúlten-yos raros y chocantes. Yo decateme d'ello cuando comemos esos productos de la mar polos que tenemos una especial querencia: llámpares, oricios y bígaros. Nos dos primeros casos, polo menos, nun se da esti vezu en tolos llaos. Hai zones onde los refugen simplemente, notres consúmenlos como escarrapios a falta de daqué meyor, y casi en nengún llugar tienen l'enfotu por consumilos que se da n'Asturies.

Y, ¿d'ónde nos vendrá eso?. Pues yo soi de los que piensa que na historia hai ocasiones en que, cuando una cultura s'esfarrapa y pasa a ser sustituida por otra, nun lo fai dafechu. Queden, anque seyan unes pingarates, que consiguen asitiase na cultura viniente y entren a formar parte d'ella. El casu ye qu'hai unos milenios allugóse na nuestra fastera centru-oriental una cultura que, arriendes de cazar y recoleutar, prauticaba enforma'l marisquéu. Les entraes de les cueves u s'abellugaben quedaron cásique tapaes pol balagar de cáscares y restos de les llámpares, oricios, bígaros, etc. que consumíen. Conozse como la cultura "asturiense" por mor d'una arbía qu'inventaron, el picu asturiense, que munchos consideren que valía pa desprender les llámpares de les roques. Hasta se fixeron esperiencies nesti sen y paez que ye un aperiu perafayadizu. Dempués fervíen l'agua echando nello regodones en caldia, cocíen lo mariscao y... a xintar.

Asina que, cuando entramos nun chigrín pa celebrar el ritual, que ye como hai que lo llamar falando acordies, de sentanos a la mesa, cola botellina sidra a un llau y la potina llámpares tresnada pola mano afechisca d'una guisandera de les que nun consideren l'aire como un manxar comestible, destapámosla y echamos unes cuyaradines en platu, y volvemos a tapala pa que nun s'esmuzan nin los vafos nin el calor, tamos repitiendo un vezu ancestral y prestosu a esgaya. Anque a los güeyos d'un turista en bermudes, chancles y gafes na tenyera que nos mira ablucáu dende la barra, pueda paece-y que tamos prauticando una gochada y tuerza'l focicu. Diferenciámonos de los padres del inventu nel sitiu onde comemos y de los instrumentos qu'utilizamos pa enllenar el papu. Pero coincidimos con ellos no fundamental: acabar rellambiendo los deos y el focicu. Y, a lo meyor tamién, y con perdón, n'echar un rutiu confirmando l'aprobación del nuestru estómagu ante'l regalu recibíu.